BÁDÁME V TÝMU

S parťákem se to lépe táhne

7. lekce oline kurzu UČÍME BADATELSKY

V sedmé lekci doporučujeme – NEBUĎTE NA TO SAMI A BÁDEJTE V TÝMU

Známé heslo praví, že „ve dvou se to lépe táhne“. U badatelství klidně ve třech nebo i víc. Namotivujte k badatelské výuce i kolegy a uvidíte rozdíl. Poradíme tipy, jak na to.

Ukážeme, kam si dojít pro inspiraci. Kde ještě najdete hotové lekce do výuky, které připravili zkušení badatelé? A kam se vydat na nejbližší seminář?

Nabídneme šablonu, podle které si připravíte vlastní lekci tak, abyste na nic nezapomněli.

A jak badatelskou hodinu hodnotit? Naťukneme i tohle téma.

 

S parťákem se to lépe táhne – úkoly k 7. lekci

1. úkol: Prozkoumejte další místa,

kam si dojít pro inspiraci

nebo hotovou lekci přímo do výuky

 

Badatelé.cz nabízí zvlášť lekce doporučené pro první stupeň a zvlášť pro druhý. Určitě ale koukněte pro inspiraci i do skupiny, kterou neučíte. Často stačí lekci jen lehce přizpůsobit a můžete využít i téma zpracované původně pro mladší nebo starší žáky.

Další lekce najdete i na webu badatelského programu GLOBE. Většinou jsou tematicky zaměřené na některou oblast, kterou GLOBE zkoumá – vodu, vzduch, půdu, vegetaci nebo proměny přírody v závislosti na ročním období.

A pro příklady dalšího bádání se podívejte i na web Muzea Říčany, které kromě metodik a pracovních listů nabízí u videoukázky z několika vlastních badatelských lekcí.

2. úkol: Vytvořte si vlastní lekci

 

Hledáte své téma mezi hotovými lekcemi, ale není to přesně to, co potřebujete? Připravte si badatelskou hodinu podle sebe. Plánování badatelské lekce vám poslouží, abyste na nic nezapomněli. A pro žáky můžete využít univerzální pracovní list.

3. úkol: Nebuďte na bádání sami – zapojte kolegy!

 

Když můžete sdílet své úspěchy, překážky a jejich překonávání, ale i materiály nebo pomůcky s dalším kolegou ze školy, bude vaše badatelská cesta určitě jednodušší. Jste na vaší škole zatím jediný nebo jediná, kdo bádá? Zkuste kolegům ukázat, jak učíte – pozvěte je do svojí hodiny na náslech, nebo odučte hodinu v tandemu. I když učíte třeba na druhém stupni, namotivujte kolegyni z toho prvního. Posily můžete hledat třeba i ve školní družině. Přečtěte si rozhovor s Markétou Vokurkovou a Zojou Zlonickou ze ZŠ Kunratice, kde se to povedlo.
A když už budete mít kolegu v hodině, řekněte si o zpětnou vazbu, která vás posune dál! Při zaznamenávání postřehů z hodiny mu pomůže formulář na zpětnou vazbu.

4. úkol: Objevte, jak hodnotit

badatelskou hodinu

 

Pokud se rozhodnete nebo potřebujete své žáky za bádání hodnotit, doporučujeme si na začátku promyslet – PROČ, CO a JAK hodnotit? Co z toho žák i učitel bude mít? Známkování může být při badatelství demotivující, protože při bádání kvůli jedničkám nebo se strachem z pětky se blokují nápady, otázky, odvaha vytvářet hypotézy. Prozkoumejte výhody a limity formativního hodnocení při badatelsky orientované výuce. Vyberte si z jednoduchých tipů a vyzkoušejte některou metodu se svojí třídou.

5. úkol: Sdílejte své zkušenosti

se zapojováním kolegů a hodnocením

 

Vyzkoušeli jste některou aktivitu na hodnocení BOV nebo už formativní hodnocení používáte? Podělte se o zkušenosti s ostatními spolužáky z kurzu. Zkusili jste pozvat do hodiny kolegu? Co jste zjistili a jak jste to použili dál? Přidejte i svůj tip, jak motivovat kolegu k bádání.

Materiály pro další studium a inspiraci

Hodnocení v badatelsky orientovaném vyučování

Hodnoťte při bádání tak, aby to dávalo smysl Vám i žákům

Když bádají družinářky a knihovnice

Kdo všude můžete objevit parťáka pro bádání?

Jak motivovat ke spolupráci kolegy učitele

Kolegiální spolupráce na příkladu venkovního učení v ZŠ Kunratice

globe@terezanet.cz                      Badatele.cz                     Facebook Badatele.cz