OTÁZKA JE ZÁKLAD

Umíte se chytře ptát?

2. lekce oline kurzu UČÍME BADATELSKY

V druhé lekci zjistíme, jak na MOTIVACI a VÝZKUMNÉ OTÁZKY

Ukážeme si tipy na zajímavé způsoby motivace, která žáky vtáhne do bádání.

Budeme se společně ptát. A prozkoumáme, jak k tomu motivovat i žáky, kteří se sami moc ptát nechtějí.

Jak vybrat dobrou výzkumnou otázku? I na to se podíváme.

 

Umíte se chytře ptát? – úkoly k 2. lekci

1. úkol: Jak motivovat k bádání  

 

Jako průvodci dětí (ať už školních nebo vlastních), máte jistě bohaté zkušenosti, jak je nadchnout k akci. Kolik různých způsobů vás napadne? Stáhněte si pracovní list Jak můžu motivovat k bádání a sepište je. Další tipy přinášíme v příloze Zdroje, které pomůžou s motivací. Které z nich vám chybí na seznamu? Doplňte si je a zkuste i vyzkoušet v některé další hodině.

2. úkol: Otázky čekají všude kolem   

 

Příhodným prostředím k hledání otázek, je okolí vaší školy. To, co žáky přirozeně zaujme, je ideální k prozkoumání. Vydejte se ven a mějte oči otevřené. Žákům rozdejte pracovní list Moje otázky. Po průzkumu okolí se sejděte a otázky společně sepište. Žádná, kterou žáci vymyslí, by neměla na seznamu chybět – všechny otázky jsou správné.
Otázky si vyvěste ve třídě, abyste je měli na očích. Můžete postupně zaškrtávat ty, které probádáte.

Nemáte příležitost hledat otázky s žáky? Porozhlédněte se po svém okolí a sepište, co za otázky napadá Vás. Ke sdílení využijte FB skupinu.

3. úkol: Obrázek plný otázek   

 

Prohlédněte si obrázky v příloze a zapište si otázky, které vás při pohledu na ně napadají. Co zobrazují najdete na poslední straně přílohy. Vyzkoušet můžete opět přímo s žáky v hodině.

4. úkol: Miřte přesně!    

 

Při výběru motivace promýšlejte, čemu se chcete přesně věnovat. Pokud se při pohledu na fotku nebo video rozeběhne fantazie žáků do všech směrů, bude se vám hůře vybírat výzkumná otázka. V případě volného bádání, kdy žáci mohou zkoumat různé otázky, je to v pořádku. Pokud máte ale jasný cíl hodiny, ke kterému chcete žáky dovést, dobře zacílená motivace vám pomůže.
Pro představu se zkuste podívat na následující video a zapisujte si otázky, které vás napadnou. Jak se budou lišit otázky k prvním 45 sekundám od těch, které zapíšete při shlédnutí celého videa?

5. úkol: Rybí kost

 

Při kladení otázek vyzkoušejte tázací zájmena. Žákům po motivaci rozdejte pracovní list s otázkami, které mají za úkol dokončit. Pozor na Proč? – otázky bývají komplexnější, složitější a o to hůře ověřitelné. S mladšími nebo méně zkušenými badateli doporučujeme zaměřit se na více na Jak?

6. úkol: Vybíráme výzkumnou otázku

 

Máte na hromadě (na tabuli, v sešitech) spoustu otázek. Jak vybrat tu hlavní, které se budete s dětmi věnovat? Takové otázce říkáme VÝZKUMNÁ. Můžete mít jednu společnou, nebo si každá skupina vybere vlastní. Vždy ale vybírejte výzkumnou otázku ve spolupráci s žáky a domluvte se, abyste udrželi vnitřní motivaci. Pomoci vám mohou například aktivity Strom otázek a Balon.

7. úkol: Sdílejte, jak se vám dařilo

 

Připojte se k FB skupině online kurzu a podělte se o vaše otázky nejen výzkumné, ale i ty, které vám vrtají hlavou. Co se vám podařilo?

Materiály pro další studium a inspiraci

Tajemné listy

Vyzkoušejte jednoduché bádání na 25 minut

Jak podpořit dětskou zvídavost

Co o badatelství řekla metodička Hana Svobodová v pořadu UčíTelka Kabinet

Průvodce pro učitele BOV

Prostudujte si celý 1. krok badatelství a zjistěte víc

globe@terezanet.cz                      Badatele.cz                     Facebook Badatele.cz