PROČ UČIT BADATELSKY

Chci bádat a vím proč

1. lekce oline kurzu UČÍME BADATELSKY

V první lekci společně prozkoumáme, PROČ UČIT BADATELSKY

Podíváme se, co to znamená badatelsky orientovaná výuka, a že ne všichni si pod tím pojmem představí totéž. Co se při slově badatelství vybaví VÁM?

Prozkoumáme role učitele a žáka při badatelské výuce.

A seznámíme vás i s výsledky evaluací badatelské výuky. Jak se na dopad bádání dívají vědci, učitelé a jak sami žáci? 

Chci bádat a vím proč – úkoly k 1. lekci

1. úkol: Co to znamená bádat

 

Stáhněte si pracovní list Co znamená bádat. Zamyslete se a zapište, co si představíte, když se řekne badatelství nebo badatelsky orientovaná výuka. V druhé části pracovního listu potom poskládejte bubliny tak, aby vytvořily smysluplný cyklus vědeckého poznávání světa, ze kterého badatelská metoda vychází. Vyplňovat můžete elektronicky nebo vytisknout a bubliny rozstříhat.
Na vyluštění pořadí bublin se přijďte podívat do Facebookové skupiny, nebo se ho dozvíte v druhé lekci.

 

2. úkol: Jaké dovednosti žáci rozvíjí,

když bádají? 

 

Na videu Rostliny se červenají uvidíte v akci páťáky ze ZŠ Janovice a paní učitelku Moniku Olšákovou. Po jeho shlédnutí doplňte do pracovního listu jaké jsou role učitele, žáků a jaké dovednosti žáci rozvíjí při badatelské výuce. Své odpovědi porovnejte s přílohou Co se žák učí, když bádá.

3. úkol: Co bádání přináší učitelům

a co žákům?

 

Přečtěte si, co o bádání a badatelství říkají zkušení učitelé. A co vychází v evaluacích ve školách, kde se bádá. Přehled se vám může hodit i při představování badatelství kolegům nebo rodičům. Poslechněte si i paní učitelku Andreu Tláskalovou ze ZŠ J. V. Sládka Zbiroh. Jak začínala bádat ona a co vzkazuje začínajícím učitelům?

4. úkol: Na co byste měli myslet,

když začínáte bádat

 

Máme pro vás 7 tipů, které vám ulehčí start, když začínáte bádat vy i vaši žáci. Některé se vám budou hodit hned od začátku, jiné využijí ostřílenější učitelé, kteří se pustí do tvorby vlastních lekcí. Napadají vás při čtení otázky? Ptejte se ve Facebookové skupině a zjistěte, co napadá ostatní. 

 

5. úkol: Sdílejte!

 

Připojte se k Facebookové skupině online kurzu a podělte se o vaše vyplněné pracovní listy, otázky, které vám vrtají hlavou, a postřehy k badatelství.

Materiály pro další studium a inspiraci

Průvodce pro učitele BOV

Trocha teorie o badatelství než začneme bádat krok za krokem

O bádání už od první třídy

Přečtěte si rozhovor s Markétou Vokurkovou ze ZŠ Kunratice

Přínos bádání pro žáky

Poslechněte si, co dává bádání žákům podle zkušené badatelky Moniky Olšákové

globe@terezanet.cz                      Badatele.cz                     Facebook Badatele.cz