PLÁNUJEME, OVĚŘUJEME
Bádání je víc než laborky4. lekce oline kurzu UČÍME BADATELSKY
Ve čtvrté lekci budeme PLÁNOVAT POKUS a OVĚŘOVAT HYPOTÉZU
Položili jsme si výzkumnou otázku, připravili k ní hypotézu a JDEME OVĚŘOVAT. Na co při tom nezapomenout?
Čím se liší bádání od klasických laboratorních prací, které jsme všichni zažili ve škole?
Podíváme se i na to, jak správně naplánovat a provést pokus. A také jak ho vyhodnotit, aby žáci pochopili, co vlastně vybádali.
Bádání je víc než laborky – úkoly ke 4. lekci
1. úkol: Na co nezapomenout při plánování pokusu
Při bádání využijete pozorování, dlouhodobé sledování, studium literatury, ale pokud si budete chtít být jistí, že jste nějakou věc opravdu prokázali, potřebujete POKUS. Čím se liší od pozorování a na co všechno si dát pozor? Na začátek se opět zkuste zamyslet a sepište, co už o pravidlech provádění pokusu víte. A co byste ještě rádi zjistili? Zapište si do pracovního listu a následně doplňte z přílohy Vědecké zásady.
2. úkol: Najdi 5 rozdílů
Stáhněte si přílohu Najdi 5 rozdílů a na dvou příkladech zkuste najít, na co si dát pozor, než potvrdíte nebo zamítnete hypotézu. Najdete všech 5 rozdílů? I vaši žáci? Doporučujeme tuto aktivitu vyzkoušet s vaší třídou – a ve facebookové skupině pak probrat se spolužáky z kurzu.
3. úkol: Čarování s grafy
Při experimentování získají žáci spoustu údajů, které postupně zaznamenávají do tabulek. Pro vyhodnocení výsledků jsou ale často lepším nástrojem grafy, které data znázorní přehledněji. I v grafech se ale žáci musí naučit číst. Porovnejte spolu s žáky dvojice grafů z přílohy a vyvoďte společně, na co je třeba si při čtení grafů dávat pozor.
4. úkol: Sestrojte kouzelný koberec!
Plánování pokusu můžete trénovat při mnoha příležitostech. Například v geometrii. Vyzkoušejte jednoduchý trénink třetího kroku, motivovaný záchranou z pustého ostrova. V programu GLOBE učitelé aktivitu využívají při práci s buzolou a vytyčení experimentálního čtverce pro studování vegetačního pokryvu. Kouzelný koberec ale můžete sestrojit i při jiných tématech.
5. úkol: Sdílejte své experimenty
Facebooková skupina je vám stále k dispozici pro sdílení vašich úspěchů i otázek. Vyzkoušeli jste už některou z lekcí? Jak to šlo? Tipy na jarní lekce zaměřené právě na experimentování najdete například v materiálech pro další inspiraci níže.
Materiály pro další studium a inspiraci
Jak je to s řeřichou
Prozkoumejte lekci, kterou hravě zvládnete na prvním stupni
Zrození rostliny
Difúze
Prozkoumejte lekci, která se bude hodit pro bádání se středoškoláky – kdykoli