BÁDÁME V TÝMU

S parťákem se to lépe táhne

7. lekce oline kurzu UČÍME BADATELSKY

V sedmé lekci doporučujeme – NEBUĎTE NA TO SAMI A BÁDEJTE V TÝMU

Známé heslo praví, že „ve dvou se to lépe táhne“. U badatelství klidně ve třech nebo i víc. Namotivujte k badatelské výuce i kolegy a uvidíte rozdíl. Poradíme tipy, jak na to.

Ukážeme, kam si dojít pro inspiraci. Kde ještě najdete hotové lekce do výuky, které připravili zkušení badatelé? A kam se vydat na nejbližší seminář?

Nabídneme šablonu, podle které si připravíte vlastní lekci tak, abyste na nic nezapomněli.

A jak badatelskou hodinu hodnotit? Naťukneme i tohle téma.

 

S parťákem se to lépe táhne – úkoly k 7. lekci

1. úkol: Prozkoumejte další místa,

kam si dojít pro inspiraci

nebo lekci přímo do výuky

 

Badatelé.cz nabízí zvlášť lekce doporučené pro první stupeň a zvlášť pro druhý. Určitě ale koukněte pro inspiraci i do skupiny, kterou neučíte. Často stačí lekci jen lehce přizpůsobit a můžete využít i téma zpracované původně pro mladší nebo starší žáky.

Další lekce najdete i na webu badatelského programu GLOBE. Většinou jsou tematicky zaměřené na některou oblast, kterou GLOBE zkoumá – vodu, vzduch, půdu, vegetaci nebo proměny přírody v závislosti na ročním období.

A pro příklady dalšího bádání se podívejte i na web Muzea Říčany, které kromě metodik a pracovních listů nabízí u videoukázky z několika vlastních badatelských lekcí.

 2. úkol: Připravte si pomůcky

 

Při bádání se vám můžou hodit nejrůznější pomůcky, přístroje, měřidla, klíče, nebo aplikace. Spoustu pomůcek máte ve škole nebo pořídíte v kanceláři, přírodě nebo znovuvyužitím zdánlivých odpadů (např. kelímky či krabičky na vzorky). Dovybavit se badatelskými pomůckami můžete třeba v e-shopech Chaloupek nebo Rezekvítku. A jaké pomůcky používá při bádání venku Honza Mazůrek, zjistíte v jeho sérii videí Jendova hračkárna.

3. úkol: Vytvořte si vlastní lekci

 

Hledáte své téma mezi hotovými lekcemi, ale není to přesně to, co potřebujete? Připravte si badatelskou hodinu podle sebe. Plánování badatelské lekce vám poslouží, abyste na nic nezapomněli. A pro žáky můžete využít univerzální pracovní list.

4. úkol: Nebuďte na bádání sami – zapojte kolegy!

 

Když můžete sdílet své úspěchy, materiály nebo pomůcky s dalším kolegou ze školy, bude vaše badatelská cesta určitě jednodušší. Jste na vaší škole zatím jediný nebo jediná, kdo bádá? Zkuste kolegům ukázat, jak učíte – pozvěte je do svojí hodiny na náslech, nebo odučte hodinu v tandemu. Učíte na druhém stupni? Namotivujte kolegyni z toho prvního. Posily můžete hledat třeba i ve školní družině. Přečtěte si rozhovor s Markétou Vokurkovou a Zojou Zlonickou ze ZŠ Kunratice, kde se to povedlo.
A když už budete mít kolegu v hodině, řekněte si o zpětnou vazbu, která vás posune dál. Při zaznamenávání postřehů z hodiny mu pomůže formulář na zpětnou vazbu.

5. úkol: Objevte, jak hodnotit

badatelskou hodinu

 

Pokud se rozhodnete nebo potřebujete své žáky za bádání hodnotit, doporučujeme si na začátku promyslet – PROČ, CO a JAK hodnotit? Co z toho žák i učitel bude mít? Známkování může být při badatelství demotivující, protože při bádání kvůli jedničkám nebo se strachem z pětky se blokují nápady, otázky, odvaha vytvářet hypotézy. Prozkoumejte výhody a limity formativního hodnocení. Vyberte si z jednoduchých tipů a vyzkoušejte některou metodu se svojí třídou.

6. úkol: Sdílejte své zkušenosti

se zapojováním kolegů a hodnocením

 

Vyzkoušeli jste některou aktivitu na hodnocení BOV nebo už formativní hodnocení používáte? Podělte se o zkušenosti s ostatními spolužáky z kurzu. Zkusili jste pozvat do hodiny kolegu? Co jste zjistili a jak jste to použili dál? Přidejte i svůj tip, jak motivovat kolegu k bádání.

Z příspěvků ve skupině losujeme nového majitele posledního balíčku badatelských metodik.

Materiály pro další studium a inspiraci

Když bádají družinářky a knihovnice

Kde všude můžete objevit parťáka pro bádání?

Hodnocení v badatelsky orientovaném vyučování

Hodnoťte při bádání tak, aby to dávalo smysl Vám i žákům

Jak motivovat ke spolupráci kolegy učitele

Kolegiální spolupráce na příkladu venkovního učení v ZŠ Kunratice