OTÁZKA JE ZÁKLAD
Umíte se chytře ptát?2. lekce oline kurzu UČÍME BADATELSKY
V druhé lekci zjistíme, jak na MOTIVACI a VÝZKUMNÉ OTÁZKY
Ukážeme si tipy na zajímavé způsoby motivace, která žáky vtáhne do bádání.
Budeme se společně ptát. A prozkoumáme, jak k tomu motivovat i žáky, kteří se sami moc ptát nechtějí.
Jak vybrat dobrou výzkumnou otázku? I na to se podíváme.
Umíte se chytře ptát? – úkoly k 2. lekci
1. úkol: Jak motivovat k bádání
Jako průvodci dětí (ať už školních nebo vlastních), máte jistě bohaté zkušenosti, jak je nadchnout k akci. Kolik různých způsobů vás napadne? Stáhněte si pracovní list Jak můžu motivovat k bádání a sepište je. Další tipy přinášíme v příloze Zdroje, které pomůžou s motivací. Které z nich vám chybí na seznamu? Doplňte si je a zkuste i vyzkoušet v některé další hodině.
2. úkol: Otázky čekají všude kolem
Příhodným prostředím k hledání otázek, je okolí vaší školy. To, co žáky přirozeně zaujme, je ideální k prozkoumání. Vydejte se ven a mějte oči otevřené. Žákům rozdejte pracovní list Moje otázky. Po průzkumu okolí se sejděte a otázky společně sepište. Žádná, kterou žáci vymyslí, by neměla na seznamu chybět – všechny otázky jsou správné.
Otázky si vyvěste ve třídě, abyste je měli na očích. Můžete postupně zaškrtávat ty, které probádáte.
Nemáte příležitost hledat otázky s žáky? Porozhlédněte se po svém okolí a sepište, co za otázky napadá Vás. Ke sdílení využijte FB skupinu.
3. úkol: Obrázek plný otázek
Prohlédněte si obrázky v příloze a zapište si otázky, které vás při pohledu na ně napadají. Co zobrazují najdete na poslední straně přílohy. Vyzkoušet můžete opět přímo s žáky v hodině.
4. úkol: Miřte přesně!
Při výběru motivace promýšlejte, čemu se chcete přesně věnovat. Pokud se při pohledu na fotku nebo video rozeběhne fantazie žáků do všech směrů, bude se vám hůře vybírat výzkumná otázka. V případě volného bádání, kdy žáci mohou zkoumat různé otázky, je to v pořádku. Pokud máte ale jasný cíl hodiny, ke kterému chcete žáky dovést, dobře zacílená motivace vám pomůže.
Zkuste sami na sobě nebo na své třídě, jaké otázky vás napadnou při sledování časosběrného videa. Na obou odkazech uvidíte rašení listů dubu, ale videa nejsou stejná. Jak se budou lišit otázky?
Časosběrná videa jsou vůbec zajímavá motivace. Nakoukněte během chviličky, jak v lese proběhne celý rok.
5. úkol: Rybí kost
Při kladení otázek vyzkoušejte tázací zájmena. Žákům po motivaci rozdejte pracovní list s otázkami, které mají za úkol dokončit. Pozor na Proč? – otázky bývají komplexnější, složitější a o to hůře ověřitelné. S mladšími nebo méně zkušenými badateli doporučujeme zaměřit se na více na Jak?
6. úkol: Vybíráme výzkumnou otázku
Máte na hromadě (na tabuli, v sešitech) spoustu otázek. Jak vybrat tu hlavní, které se budete s dětmi věnovat? Takové otázce říkáme VÝZKUMNÁ. Můžete mít jednu společnou, nebo si každá skupina vybere vlastní. Vždy ale vybírejte výzkumnou otázku ve spolupráci s žáky a domluvte se, abyste udrželi vnitřní motivaci. Pomoci vám mohou například aktivity Strom otázek a Balon.
A jak na to, když ta “správná” otázka nepřichází? Svůj pohled sdílí Andrea Tláskalová.
7. úkol: Sdílejte, jak se vám dařilo
Připojte se k FB skupině online kurzu a podělte se o vaše otázky nejen výzkumné, ale i ty, které vám vrtají hlavou. Co se vám podařilo?
Losujeme šťastlivce, který dostane badatelské metodiky. Zkuste štěstí!
“A co to teda je?”
Vrtá vám hlavou předmět, který přinesl Honza Radce jako motivaci k otázkám? Pište nám své tipy do skupiny na Facebooku. Ze všech, kdo nám do příštího úterý (28. března) napíšou svůj tip (ať správný, nebo ne), vylosujeme jednoho, kterému pošleme sadu metodik a příruček – k bádání a o bádání, dovnitř i ven, pro zkušené i začátečníky.
Materiály pro další studium a inspiraci
Tajemné listy
Vyzkoušejte jednoduché bádání na 25 minut
Jak podpořit dětskou zvídavost
Co o badatelství řekla metodička Hana Svobodová v pořadu UčíTelka Kabinet
Průvodce pro učitele BOV
Prostudujte si celý 1. krok badatelství a zjistěte víc