JSME AKČNÍ
Bádáním to nekončí6. lekce oline kurzu UČÍME BADATELSKY
V šesté lekci motivujeme k AKCI, k AKTIVITĚ, k ŘEŠENÍ problému
Podíváme se, jak možnost ZMĚNIT NĚCO K LEPŠÍMU ovlivňuje motivaci.
Nabídneme příklady dobré praxe ze škol, kde už se žákům podařilo něco změnit.
A vyzkoušíte si lekce, které můžete zařadit s cílem uskutečnit změnu, ale jsou zajímavé, i když se rozhodnete jen bádat.
Bádáním nekončíme – úkoly k 6. lekci
1. úkol: Zjistěte, jak příležitost měnit svět zvyšuje motivaci (nejen) k bádání
Proč nezůstávat jen u bádání, ale pokusit se i zlepšovat své okolí? Zeptali jsme se učitelů, žáků i odborníků. Co jsme zjistili?
2. úkol: Inspirujte se příklady z akčních škol!
Pokud žáci objeví problém, který je pálí, a dostanou prostor ho řešit, potom se dějí věci… Přečtěte si o akčních badatelích a jejich projektech. V Moravských Budějovicích sledovali viditelnost na silnicích za špatného počasí, v Janovicích zase vyměnili čisticí prostředky za šetrnější v celé škole a dokonce i na obecním úřadě. A jak se rozhodli zachraňovat ptáky před nárazy do skel sledujte ve videu ze ZŠ Zbiroh nebo se začtěte do článku z Gymnázia J. Palacha v Mělníku.
3. úkol: Vyzkoušejte si badatelskou lekci,
která mění svět!
Ne každé bádání jde zakončit akcí, která zároveň přinese krásný pocit vlastního úspěchu při řešení vybádaného problému. Následující dvě tenhle potenciál mají. Vyzkoušejte některou z nich. Vyhodnocení úspěchu při řešení problému bude trvat delší dobu, ale zkušenosti s realizací lekce můžete sdílet se svými spolužáky v kurzu hned tento týden. Lekce obsahují i přílohy a pracovní listy.
Pokud nemáte třídu, se kterou byste lekci vyzkoušeli, zkuste si úkoly z lekcí vyřešit sami. Máme je otestované i s dospělými :-).
4. úkol: Přemýšlíte, jak učit o klimatické změně? Zkuste na to jít badatelsky.
Aktuálním problémem, na který zvláště se staršími žáky možná narážíte, je měnící se klima. Mladí lidé ho vnímají jako nejsilnější hrozbu, kvůli globálnímu rozměru těžko hledají kroky, kterými by mohli jako jedinci přispět k jeho řešení. Video z Gymnázia J. Palacha Mělník je příkladem bádání o klimatu, které žáky vede k hledání lokálních adaptačních řešení. Co by navrhovali pro své město?
Své postřehy při sledování videa zaznamenejte do pracovního listu a sdílejte v diskusní skupině.
5. úkol: Podařilo se vám něco změnit? Podělte se s ostatními!
Facebooková skupina už se těší na vaše úspěchy inspirované kurzem, ale vlastní zajímavé tipy, co zkoušíte zlepšovat ve svém okolí. Zůstáváte u bádání? Sdílejte, co jste vyzkoušeli nového!
Pokračujeme i v losování metodik za vaše příspěvky. Kdo bude další šťastlivec?
Materiály pro další studium a inspiraci
Pět kroků - příručka pro badatele, kteří chtějí měnit svět
Vyzkoušejte GLOBE!
Mezinárodní program, kde žáci bádají a mění okolí své školy
ZMĚNA je v nás - Jak komunikovat environmentální témata
Ovoce a zelenina na našem talíři
Víte, odkud cestuje naše jídlo?